Skip to content

Flygkrach i regimens intresse

15 juli, 2009

Samtliga medier (bl.a. SvD, DN, Aftonbladet) rapporterar att ett passagerarplan har störtat i Iran. Runt 150 döda. Deras liv, samt alla andra liv den Iranska regimen tar varje år, ligger till viss del på världssamfundets samvete. Flygolyckan är ett av många exempel på att sanktioner inte bara kan vara meningslösa utan direkt kontraproduktiva.

Planet i fråga var en Tupolev som ägdes av ett iransk-ryskt företagssamarbete. Googla Tupolev. Tryck på ”bilder”. Ignorera Concorde-kopian. Sådana plan hör inte hemma på den här sidan 80-talet. Anledningen till att de finns i luften över Iran är att varken Boeing eller Airbus får sälja plan till Iran på grund av sanktioner. Resultatet är en ålderdomlig flygplansflotta som tuffar på utan reservdelar eller uppdateringar.

Knäckfrågan är hur människorna i Iran ser på saken. Poängen med sanktioner är ju att via påtryckningar få en regim att ändra sig och falla in i ledet. Logiken går som följer: Vi vägrar Iran nya flygplan. Iranier tvingas flyga i skrothögar. De blir arga. De pressar regimen till reformen för att få tillgång till moderna flygplan. För mig låter det som ett rimligt händelseförlopp. Tills man hör ett alternativ:

Vi vägrar Iran nya flygplan. Iranier tvingas flyga i skrothögar. Iranier är inte dumma i huvudet. De vet att det är vi som förvägrat dem nya flygplan. De blir förbannade på oss och pressar sin regim i att bli mer anti-Väst.

Man kan inte utifrån plåga folk till att göra uppror mot sina ledare. Ilskan kommer bara riktas mot de som genomför sanktionerna, vilket i sin tur förrvärrar situationen. Att bjuda in dessa ondskans axelmakter i världssamfundet, med öppna marknader med allt vad det innebär av interdependens, skulle sannolikt ge med demokratiskt önskvärda resultat.

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. tty permalink
    15 juli, 2009 14:17

    Bäste Jonatan. Gamla flygplan är på intet sätt osäkra förutsatt att de underhålls. Det finns fortfarande tusentals Boeing och Douglas-flygplan från 60-talet och 70-talet i tjänst. Tu 154M är fortfarande i bruk i stor skala i många länder och är inte tekniskt undermåligt, återigen förutsatt att det underhålls (jag flög t ex ett inrikes i Ryssland för två år sedan). Reservdelar tillverkas fortfarande, det är bara att köpa.
    Däremot är det oekonomiskt p g a bränsleslukande motorer, som alla äldre ryska jetplan.

  2. Tupolew permalink
    15 juli, 2009 14:18

    Det stavas krasch. Krach = ljud från hundar som satt i sig något.

    Mycket mycket långsokt teori om flygplansdelar och I-landskonspiration.

  3. 15 juli, 2009 22:13

    Läs på lite grundskola om flygplan och säkerhet. Har man ett ryskt plan kan man inte köpa reservdelar av Boeing (USA) eller Airbus (EU). Det går helt enkellt inte.
    Det är skillnad på SYMPTOM och PROBLEM. Iranierna och ryssarna som ägde planet har helt enkellt inte den mognad och ordning-och-reda vi har i USA/EU.

    Dom har ju sin religion i IRAN, och där är problemet:

    När religionen går in – går vettet ut.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: